Ophavsret
for viderekommende |
Der
er ikke mange uden for ophavsretsorganisationerne, der kan hitte
rundt i hvem der gør hvad, og hvem man skal spørge om lov til
hvad.
Mange musikere tror fejlagtigt, at det vil koste dem selv penge
at rapportere til KODA,
hvad de har spillet ude på et job. Andre tror ligeså fejlagtigt
at arrangørerne bliver sure, hvis musikeren rapporterer til
KODA, og at det dermed koster fremtidige jobs.
Mange tror tekster og noder er gratis at kopiere.........misforståelserne
er utallige.
Vi
vil her forsøge at give en lille letforståelig guide i den der
jungle af ophavsretsfiduser....
KODA
(KOmponistrettigheder i DAnmark) www.koda.dk
er ophavsmændenes og forlagenes forvaltningsselskab.
Tager
sig af ”fremførelsesrettigheder” d.v.s. musikken som den udføres
live eller på et eller andet medie (fra vinyl til online streaming)
Indkræver
penge fra :
Musikforbrugere
( forretninger, foreninger, arrangører, restaurantører og
andre der bruger musik til at underholde folk, samt fra tv-
og radio)
Udbetaler
penge til:
Komponister
og tekstforfattere og forlag.
Altså
de af komponisterne og tekstforfatterne hvis musik bliver spillet
enten af dem
selv, andre musikere eller i radio/tv.
KODA
ved kun det, de får fortalt, derfor rapporter hvad du spiller
derude
på spillejobs'ene, så det er dine yndlingskomponister der får
penge for den musik, du har
tjent penge ved at spille – prisen for arrangøren er den samme.
DU
kan rapportere enten på de lister KODA sender gratis til dig
eller med
et besværligt program, du også kan få gratis hos KODA.
Det er besværligt og tidskrævende at starte det program op,
men
efterfølgende er det nemt og meget hurtigt at bruge.
GRAMEX
www.gramex.dk
er de udøvende musikeres/sangeres
og pladeselskabernes forvaltningsorganisation.
tager
sig af ”fremførelse” af musik indspillet på "fonogrammer"
d.v.s bånd, vinyl, cd,minidisk, dvd o.s.v
Det
koster kun de indsendte to CD til DR, at komme med på Gramexs
liste..hvis
nu DR skulle finde på at spille dem.
Indkræver
penge fra
Primært
radio og tv, men sammen med KODA når der opkræves penge
fra andre musikbrugere der bruger "ikke-levende" musik.(feks
radio, Cdspillere,
jukebokse o.s.v)
Udbetaler
penge til:
Alle
dem der har været med i studiet for at lave den Cd,mc eller
what ever
og til pladeselskaber.
NCB
( Nordisk Copyright bureau) www.ncb.dk
er ligesom KODA
forfatternes, komponisternes og forlagenes forvaltningsorganisation,
når det gælder ”mekaniske rettigheder” – altså selve det at
fremstille
CD’er o.l.
Et
samarbejde mellem KODA og de tilsvarende firmaer i hele Norden
tager sig af de mekaniske rettigheder, dvs. giver tilladelse
til at indspille
musik både egen og andres.
Indkræver
penge hos pladeselskaber og ”småproducenter”
Enhver
der går i studiet og vil indspille et stykke musik, egen eller
andres
Udbetaler
penge til dem der har skrevet musik og tekst og til musikforlag
- altså man får sine penge igen for egne numre.
COPY-DAN
Foreningerne:
Undervisningskopier, Erhvervskopier,
Båndkopi, Kabel-TV, AVU-Kopier, TV til Søfarende
COPY-DAN
forvalter rettigheder i forbindelse med ”sekundær brug”
– altså kopier i bred forstand. For komponisters og tekstforfattere
er
der interesser i alle ovenstående foreninger og rettighedshaverne
modtager vederlag fra alle disse foreninger. For musikeres
vedkommende er der interesser i Båndkopi, Kabel-TV, AVU-Kopier
og
TV til søfarende.
”Undervisningskopier”
opkræver vederlag i forbindelse med fotokopiering
af beskyttet materiale fra alle landets undervisningsinstitutioner
og fordeler til forfattere, journalister komponister o.s.v.
samt deres
udgivere.
Fordelingen er 100% individuel på basis af statistiske undersøgelser.
”Erhvervskopier”
opkræver vederlag i forbindelse med fotokopiering
af beskyttet materiale fra offentlige og private virksomheder.
”Båndkopi”
administrerer det såkaldte blankbåndsvederlag, som ud over bånd
også omfatter blanke CD-rom.
For at få del i disse midler skal man være opmærksom på de faglige
organisationers (f.eks. Dansk Musikerforbund) puljer, der kan
søges.
”Kabel-TV”,
”AVU-Kopier”, ”TV til Søfarende” forvalter forskellige former
for spredning af TV-udsendelser i kabel eller kopiform.
For at få del i disse midler skal man være opmærksom på de faglige
organisationers (f.eks. Dansk Musikerforbund) puljer, der kan
søges.
Den
samlede fordelingssum i COPY-DAN er ca. 500 mio. kr. årligt,
så det er absolut værd, at være opmærksom på, om man har rettigheder.
For yderligere information om de enkelte foreninger se www.copydan.dk.
Musikforlag
(mange forskellige feks Wilhelm Hansen, Politiken og alle de
andre sangbøger
og noder I kender)
Tager
sig af rettighederne til musik på tryk
Mange
kendte sangskrivere sælger delvist deres ophavsret til deres
tekster
og noder ( includerer akkorder og tabs) til musikforlag...med
henblik på at få de tekster og noder udgivet på tryk, i sangbøger
og som
løse noder eller på CD. Derfor skal der også søges tilladelse
hos det
musikforlag der ejer rettigheder til en tekst før man må dele
den ud i det
antal eksemplarer man har fået lov til ( og betalt for).
Men
bemærk, der er også komponister der IKKE sælger deres
rettigheder til deres egen musik og tekst. De skal, ligesom
musikforlagene, give deres tilladelse inden du feks lægger deres
tekster
på nettet eller deler tekster ud som du har lyttet af fra CD,
til andre
musikere.
Indkræver
penge hos
Alle
tekst og nodebrugere..og alle dem der køber sangbøger.
Udbetaler
penge til
tekstforfattere
og komponister ( og deres arvinger)
I
Danmark har en komponist/tekstforfatter ophavsret på sine værker
i 70
år fra urpremiere,
i modsætning til feks USA hvor ophavsretten forsvinder
allerede efter 20 år.
Artiklen
er skrevet af FHD
|