Forsiden.
 


Artikler
Oversigt
CD udgivelser
CD anmeldelser
Sladder om de kendte
Nyheder musik/film

Musik
Lediglisten
Solo
Duo
Trio/Band
Underholdning
Musik og tekst

Grejnyt
Tests
Gode råd
Artikler
Pressemeddelelser
Nyheder
Brugtbixen

Arrangementer
Demo'er
Kurser
Møder
Spillesteder

Links/grej
Musikforhandlere
Importører
Lys
Midifiler/Styles

Links/andetBooking
Pladeselskaber
Studier
Forlag
DMF
Musikerklubben
Hitlister
Radioer
Steder på nettet

Kontakt
Priser
Musikertilmelding
Bestilling af Link
Skriv til os

 

 

 

 

Ophavsret for viderekommende

Der er ikke mange uden for ophavsretsorganisationerne, der kan hitte
rundt i hvem der gør hvad, og hvem man skal spørge om lov til hvad.
Mange musikere tror fejlagtigt, at det vil koste dem selv penge at rapportere til KODA,
hvad de har spillet ude på et job. Andre tror ligeså fejlagtigt at arrangørerne bliver sure, hvis musikeren rapporterer til KODA, og at det dermed koster fremtidige jobs.
Mange tror tekster og noder er gratis at kopiere.........misforståelserne er utallige.

Vi vil her forsøge at give en lille letforståelig guide i den der jungle af ophavsretsfiduser....

KODA (KOmponistrettigheder i DAnmark) www.koda.dk
er ophavsmændenes og forlagenes forvaltningsselskab.

Tager sig af ”fremførelsesrettigheder” d.v.s.  musikken  som den udføres
live eller på et eller andet medie (fra vinyl til online streaming)

Indkræver penge fra :

Musikforbrugere ( forretninger, foreninger, arrangører, restaurantører og andre der bruger musik til at underholde folk, samt fra tv- og radio)

Udbetaler penge til:

Komponister og tekstforfattere og forlag.

Altså de af komponisterne og tekstforfatterne hvis musik bliver spillet enten af dem selv, andre musikere eller i radio/tv.

KODA ved kun det, de får fortalt, derfor rapporter hvad du spiller derude
på spillejobs'ene, så det er dine yndlingskomponister der får penge for den musik, du har
tjent penge ved at spille – prisen for arrangøren er den samme.

DU kan rapportere enten på de lister KODA sender gratis til dig eller med
et besværligt program, du også kan få gratis hos KODA.
Det er besværligt og tidskrævende at starte det program op, men
efterfølgende er det nemt og meget hurtigt at bruge.

GRAMEX www.gramex.dk er de udøvende musikeres/sangeres
og pladeselskabernes forvaltningsorganisation.

tager sig af ”fremførelse” af musik indspillet på "fonogrammer"
d.v.s bånd, vinyl, cd,minidisk, dvd o.s.v

Det koster kun de indsendte to CD til DR, at komme med på Gramexs liste..hvis nu DR skulle finde på at spille dem.

Indkræver penge fra

Primært radio og tv, men sammen med KODA når der opkræves penge
fra andre musikbrugere der bruger "ikke-levende" musik.(feks
radio, Cdspillere, jukebokse o.s.v)

Udbetaler penge til:

Alle dem der har været med i studiet for at lave den Cd,mc eller what ever og til pladeselskaber.

NCB ( Nordisk Copyright bureau) www.ncb.dk er ligesom KODA
forfatternes, komponisternes og forlagenes forvaltningsorganisation,
når det gælder ”mekaniske rettigheder” – altså selve det at fremstille
CD’er o.l.

Et samarbejde mellem KODA og de tilsvarende firmaer i hele Norden
tager sig af de mekaniske rettigheder, dvs. giver tilladelse til at
indspille musik både egen og andres.

Indkræver penge hos pladeselskaber og ”småproducenter”

Enhver der går i studiet og vil indspille et stykke musik, egen eller andres

Udbetaler penge til dem der har skrevet musik og tekst og til musikforlag

- altså man får sine penge igen for egne numre.

COPY-DAN

Foreningerne: Undervisningskopier, Erhvervskopier,
Båndkopi, Kabel-TV, AVU-Kopier, TV til Søfarende

COPY-DAN forvalter rettigheder i forbindelse med ”sekundær brug”
– altså kopier i bred forstand. For komponisters og  tekstforfattere er
der interesser i alle ovenstående foreninger og rettighedshaverne
modtager vederlag fra alle disse foreninger. For musikeres
vedkommende er der interesser i Båndkopi, Kabel-TV, AVU-Kopier og
TV til søfarende.

”Undervisningskopier” opkræver vederlag i forbindelse med fotokopiering
af beskyttet materiale fra alle landets undervisningsinstitutioner
og fordeler til forfattere, journalister komponister o.s.v. samt deres
udgivere.
Fordelingen er 100% individuel på basis af statistiske undersøgelser.

”Erhvervskopier” opkræver vederlag i forbindelse med fotokopiering
af beskyttet materiale fra offentlige og private virksomheder.

”Båndkopi” administrerer det såkaldte blankbåndsvederlag, som ud over bånd også omfatter blanke CD-rom.
For at få del i disse midler skal man være opmærksom på de faglige
organisationers (f.eks. Dansk Musikerforbund) puljer, der kan søges.

”Kabel-TV”, ”AVU-Kopier”, ”TV til Søfarende” forvalter forskellige former
for spredning af TV-udsendelser i kabel eller kopiform.
For at få del i disse midler skal man være opmærksom på de faglige
organisationers (f.eks. Dansk Musikerforbund) puljer, der kan søges.

Den samlede fordelingssum i COPY-DAN er ca. 500 mio. kr. årligt,
så det er absolut værd, at være opmærksom på, om man har rettigheder.
For yderligere information om de enkelte foreninger se www.copydan.dk.                 

Musikforlag (mange forskellige feks Wilhelm Hansen, Politiken og alle de
andre sangbøger og noder I kender)

Tager sig af rettighederne til musik på tryk

Mange kendte sangskrivere sælger delvist deres ophavsret til deres tekster
og noder ( includerer akkorder og tabs) til musikforlag...med
henblik på at få de tekster og noder udgivet på tryk, i sangbøger og som
løse noder eller på CD. Derfor skal der også søges tilladelse hos det
musikforlag der ejer rettigheder til en tekst før man må dele den ud i det
antal eksemplarer man har fået lov til ( og betalt for).

Men bemærk, der er også komponister der IKKE sælger deres
rettigheder til deres egen musik og tekst. De skal, ligesom
musikforlagene, give deres tilladelse inden du feks lægger deres tekster
på nettet eller deler tekster ud som du har lyttet af fra CD, til andre
musikere.

Indkræver penge hos

Alle tekst og nodebrugere..og alle dem der køber sangbøger.

Udbetaler penge til

tekstforfattere og komponister ( og deres arvinger)

I Danmark har en komponist/tekstforfatter ophavsret på sine værker i 70
år fra urpremiere, i modsætning til feks USA hvor ophavsretten forsvinder
allerede efter 20 år.

Artiklen er skrevet af FHD

 

 
© 2001 MusikLinien