| Mareridt eller Nirvana? Dette var den lidt sort-hvide overskrift på KODAs debatarrangement 
                  på Dansk Design Center, 26. oktober. Ca. 100 mere/mindre kendte musikfolk lyttede til de forskellige 
                  indlæg om fremtidens musikverden fra så vidende 
                  folk som Kasper Vinding, Nokolaj Nørlund, Leif Lønsmann, 
                  Kasper Krüger, Johan Peter Paludan, Karsten Fundal iog 
                  Søren Bojer Nielsen med Georg Metz som ordstyrer. Alle havde deres bud på dansk musiks fremtid – også 
                  set ud fra økonomi og den tekniske udvikling. Apple’s 
                  iPod havde netop modtaget designprisen af kronprinsen i samme 
                  hus – og flere spåede da også cd’ens snarlige endeligt, 
                  da man fremover vil satse på downloading, hvilket for 
                  alvor vil skabe problemer for ophavsrettighedshavernes økonomi. 
                  Men som én sammenlignede: Hvem betaler for fyrtårnets 
                  lys på havet? – Ingen! Det er reelt gratis for brugerne 
                  = de søfarende! DR har sine public-forpligtelser; men hvordan løser 
                  de denne opgave på musikområdet fremover? I dag 
                  slipper kun få udgivelser gennem nåleøjet 
                  – og endnu værre står det til på mainstreamkanalerne 
                  (eksempelvis Sky Radio), der kun spiller ting for primærmålgruppen 
                  – de unge. – Alle andre betegnes smalle målgrupper. Det 
                  gælder også dem, der gerne vil høre klassisk, 
                  dansktop eller viser. Det blev oplyst, at selv om cd-salget er for stærkt nedadgående 
                  især i Danmark, så er der reel fremgang for danske 
                  produktioner på 4%. – Spørgsmålet er så, 
                  hvilke kunstnere, der er i stand til at bevare optimismen? Det 
                  er kun de få, der trækker de store salgslæs 
                  – og stort er jo reelt lig med småt, sammenlignet med 
                  udlandet. – Solister/bands overlever via koncerter; men i øvrigt 
                  er danske topkunstnere fuldt på højde med deres 
                  udenlandske kolleger. Og vi ser flere og flere danske ting udkomme 
                  i udlandet. Skal dansk musik og tekst have en god fremtid, må de 
                  virkelige kunstnernavne forstå at udvikle sig og sortere 
                  mindre godt materiale fra. Der udkommer temmelig mange cd’er 
                  i dag, hvoraf en større del måske aldrig burde 
                  have set dagens lys p.g.a. kvaliteten: Sangligt, musikkompositorisk 
                  og tekstmæssigt. Mange danske poptekster er reelt uden 
                  indhold (og nogle endda med hjemmestrikket grammatik, udgåede 
                  ord og underlige ordstillinger), som er med til at nedgøre 
                  det danske pop-image i hele befolkningen. Panelet mente klart, at vi får mere og mere mainstream 
                  og får lettere og lettere ved at vælge mellem det 
                  man selv vil høre (det som har fået stor medieopmærksomhed 
                  og PR) – og dermed udelukke alt andet. – Herved er der fare 
                  for at fornyelsen udebliver! Alt i alt en tre timer med interessante betragtninger, som 
                  sammen med den efterfølgende snak med andre fremmødte 
                  (ovennævnte er også lidt af en blanding), som nok 
                  kan sætte nogle tanker i gang! Med venlig hilsenKurt Bønnerup
 www.sangvaerkstedet.dk
 2610 Rødovre
 
    |