SPIL DANSK-dagen er 30. oktober

Husk at vi alle sammen skal gøre en indsats for dansksproget musik den sidste torsdag i oktober.

Alle mennesker hører musik, nogle lytter opmærksomt, mens det for andre blot er noget, der er der. Og er det der ikke, mangler der noget!

Men musik kommer jo ikke af ingenting som lommeuld og nullermænd. Mange kreative mennesker rundt omkring i verden bruger masser af tid på at frembringe lyde på instrumenter af forskellige art, som sætter sig som en del af vores naturlige hverdag. – Komponister og tekstforfattere arbejder – og oftest for en ringe hyre, som måske oven i købet først kommer til udbetaling flere år efter at deres værker har spredt deres underholdende glæde rundt til os alle via tv- og radiostationer, via koncerter og familiefester – og via de cd’er vi har fået forærende eller selv investeret i.

Danmark er et lille land, hvilket vel næppe er en overraskende kendgerning – og dansk er et sprog, der er trængt, især af engelsk via multinationale medier, som mange har vanskelig ved at modstå.

Dansk har også, især i visse perioder, ført en tilbagetrukken og usset tilværelse på landets skoleske-maer – og ungerne/de unge, som de mest modtagelige for hotspot-reklamer - og alle andre har nærmest fået ørerne tudet fulde af UK-USA-engelske lydvelsignelser – og har måttet bøje sig for de bankende multinationale mainstreamere, især film og musik-muzak. – Og herved har man formået at få det danske sprog fremstillet som umoderne og svært at skrive og synge på.

Det er jo alt andet lige lettere at skrive ”How do you do – I love you-you-you – yeh, I do-do-do …” end noget originalt og opfindsomt på sit eget danske sprog! – Dansk er jo et sprog med et hav af finurlige og spændende nuancer – både som tale-, skrive- og synge-sprog! – Og nu ser det så endelig langt om længe ud til, at regering og folketing er ved at få øjnene op for de danske trængsler. Så måske ender dansk ikke som museumsprog lige med det første; men kulturministeren m.m.fl. (incl. sprognævnsfolkene) er jo givet selv i skoletiden blevet engelsk-bombarderet; så lad os vente og se på, hvad der reelt og faktisk vil komme af dansk-initiativer.

KODA forsøger at gøre noget ved dansksproget musik. – Sidste torsdag i hver oktober opfordres til SPIL DANSK – dvs. at alle tv- og radiostationer m.m.m. skal tage hånd om det danske sprog, ved at arkivere de udenlandske numre for en stund. Der skal lægges danske plader på cd-afspillerne – og vel at mærke danske plader med danske tekster (ellers er det jo ikke dansk!). – Samtidig må man opfordre de udøvende kunstnere til at spille dansk-sprogs-numre ved dagens koncerter og diverse familiefester og på de mange spillesteder rundt omkring i det ganske danske land.

Dette er også en klar opfordring til at tage kontakt til tv- og radiostationer i ens lokalområde om at være med til at styrke det danske sprog og dansk musik hele dagen den 30 oktober. – Dette kan også gøres ved at kontakte diverse andre lokale og landsdækkende medier, som aviser og ugeblade – og lokalaviser ikke at forglemme. – (Og da gerne ved at videresende dette beskedne indlæg).

Vi har alle et etisk og moralt ansvar for vores sproglige kulturarv – og her er altså en direkte mulighed og anledning til at være ekstra opmærksom og bakke op om SPIL DANSK-dagen overalt i landet – og der er bestemt ikke forbudt at spille dansk alle andre dage og nætter året rundt, også.

Har du kontakter i udlandet, så fortæl dem om SPIL DANSK-dagen – så de også kan markere det danske overfor deres egne lyttere! – Se mere på www.spildansk.dk

Mange hilsner
Kurt Bønnerup – www.sangvaerkstedet.dk - Valhøjs Allé 100 B, 2610 Rødovre