Klaus & Servants på Grønland!

Når man har været i Showbiz i mange år, begår man tit den fejl at tro, at man har prøvet alt.

Klaus & Servants, som hvert år rejser et antal kilometer, der rundt regnet svarer til en gang jorden rundt, blev meget overvældet i forbindelse med deres Grønlands tur.

Turen i Grønlandsflyet, Kastrup – Sønder Strømfjord, forløb som flyveture plejer; men at verden trods alt er lille måtte gruppen sande, da den første person, de mødte ved ankomsten i Sønder Strømfjord, var Johnny Reimar. Der blev hyggesnakket i nogle timer, indtil flyene lettede – Johnny skulle hjem og K & S skulle videre til Nuuk i et mindre propelfly.

Før nogen rigtig vidste af det, var musikerne efter tur ude i cockpittet sammen med kaptajnen og andenpiloten, så de kunne lære lidt om, hvordan flytrafikken foregår på Grønland – utroligt så hurtigt mænd bliver til drenge.

Fredagskoncerten i Multi Hallen sammen med 3 lokale bands var næsten et overflødighedshorn af musik og lysshow. Umiddelbart efter et gigantisk festfyrværkeri lige inden midnat var Klaus & Servants på scenen. Godt og vel 1500 mennesker var mødt op til koncerten for at fejre byens 275 års jubilæum. Der blev danset og klappet med på både ”Herstedvester” og ”Bank 3 gange”, og 60’er sangene fra det seneste K&S album ”Do You Still Remember” gjorde også lykke.

Den store festbanket lørdag aften i byens smukke kulturhus var helt speciel. Et klassisk ensemble spillede virkelig smukt under spisningen, og Eddie Skoller gav sit forrygende one-man-show, inden K & S afsluttede aftenen med 2 timers koncert/dans – Eddie og Klaus morede sig bagefter over, at de eneste to gange, de har mødtes, har været udenfor Danmark - - forrige gang var helt tilbage i 70’erne i Norge til et stort show med overskriften: ”København besøger Oslo”. De enedes om, at næste gang nok bliver på Sydpolen – bare for at holde traditionen.

Både Grønlands landsdækkende Radio og TV samt Nuuks lokale Radio og TV lavede indslag med gruppen, som en del af dækningen af byens jubilæum. På begge radiostationer sang K&S live versioner af deres seneste singler, som er forløbere for efterårsalbummet ”PopJubilaren”.

Ved en højtidelighed i Kulturhuset sang gruppen et potpourri over 3 sange fra Do You Still Remember CD’en – ”Living Doll”, ”Lucky Lips” og ”Do You Wanna Dance” – for selveste byen borgmester, som er inkarneret Cliff Richard fan.

At arrangørerne havde besluttet at give Danmarks ældste BoyBand en ekstra oplevelse for livet i form af en sejltur, hvor de var heldige at se både hvaler, isbjerge og vandfald helt tæt på, var en flot bonus. Selvom der er vist mange imponerende optagelser af sne og is på filmlærredet, er drengene fuldstændig enige om, at man først rigtigt får Grønlands storslåede natur ind under huden, når man oplever den ”live”. Det er også noget helt andet at se sæler og hvaler i deres naturlige element frem for i en zoologisk have.

Alt i alt var turen et blad i scrapbogen, der virkelig har gjort indtryk.