Virtuose vuggeviser

- I vores travle verden er det vigtigt ind i mellem at give os selv og ikke mindst vores børn noget ro, at skrue helt ned for gassen sammen med ungerne. Og børn har jo en meget veludviklet kvalitetssans, når det gælder musik – derfor synes jeg, at det var oplagt at lave en plade med de fantastiske vuggeviser, vi alle sammen kender og er vokset op med, siger Søs Fenger, som sammen med bassisten Chris Minh Doky giver sit bud på de gamle folkesange på cd’en ’Vuggeviser’.

Af Susse Wassmann

Mester Jacob, Elefantens vuggevise, Den lille Ole, I skovens dybe stille ro…
Vi kender dem alle sammen fra da vi selv var børn, vi har sunget dem for vores egne børn, og de vil garanteret også synge dem for deres.
Men nu behøver vi ikke længere at rode i reolen efter ’De små synger’, når ungerne skal puttes, og teksten ikke sidder helt på rygraden. Søs Fenger har nemlig i samarbejde med den verdenskendte bassist Chris Minh Doky udgivet en cd med de gamle vuggeviser, og til forskel fra mange andre, som gennem tiden har givet deres bud på sangene, har de også haft de voksne i tankerne.
- Jeg synes, at Chris Minh Doky var genial at lave pladen sammen med, fordi vi var meget enige om, at det ikke måtte blive for sukkersødt. Når man laver sådan en plade, vil de voksne jo altid lytte med, og mange af de versioner, jeg har hørt, har manglet personlighed. Vi ville gerne give sangene lidt kant, og lade dem folde sig ud, så man kan høre, at det faktisk er nogle utroligt fede sange, siger Søs Fenger, som holder meget af at arbejde med den danske kulturarv.
- Det ligger jo langt fra den musik, jeg selv skriver, men både Minh og jeg elsker de danske sange enormt højt. Så der har været en rigtig hyggelig stemning, en genkendelse og en masse tryghed i at synge nogle sange, man ikke har haft inde i sin tilværelse, siden man selv var lille, og da ens børn var små.
- Men hvorfor lige de traditionelle vuggeviser? Hvad er det, de kan?
- Vuggeviser er jo enormt interessante, fordi de bare går i arv i generation efter generation, men mange af dem kan man faktisk ikke spore, hvor kommer fra. Jeg har lavet lidt research på sangene og opdaget, at flere af dem – for eksempel Mester Jacob, som findes på over 20 forskellige sprog - kommer fra de gamle franske klostre, hvor de første gang blev skrevet ned og sunget af en eller anden nonne. Derudover har vi flere sange med af Carl Nielsen, som havde et åbenlyst talent for det dulmende – eller også havde han bare rigtigt mange børn! Og så har vi givet plads til et par afstikkere, blandt andet den vanvittigt smukke irske My Precious One og Byssan Lul, som er en svensk vise, min far sang for mig, da jeg var lille, fortæller Søs Fenger.

MUSIK I MAVEN
Hun er ikke i tvivl om, at børn har godt af at høre musik, om de så er nul eller 16 år.
- Hvis jeg var seks måneder henne, og skulle begynde at tænke lidt over, hvordan jeg kunne berolige mit barn, ville sådan en plade her være inspirerende at lytte til. I dag handler det jo meget om at finde lidt fred og give os selv og ikke mindst børnene noget ro – om de så er indeni eller udenfor maven. Når vi er i rolige omgivelser med rolige lyde, falder vores hjerterytme og vi falder til ro, det gælder både moderen og barnet.
- Men i det hele taget er musikken en kanal for os på mange måder. Musik gør noget ved mennesker, som man ikke kan frembringe på andre måder – jeg er sikker på, at medicinalindustrien ville ønske, at de kunne! Det er jo en vigtig del af et menneskes liv at kunne sætte en plade på og enten få sig en ordentlig tuder eller en vild dans. Det rører ved os på mange planer, og det tror jeg er helt vildt vigtigt at lære. Og så er det jo vidunderligt med børn, at de aldrig siger: Jeg kan ikke synge, eller jeg kan ikke danse. I hvert fald ikke før de hører en voksen sige det. De bliver grebet med det samme og deltager bare. At de selv skal finde på nogle ord undervejs bremser dem ikke, siger Søs Fenger.
At helt små børn – ufødte som nyfødte – har godt af at høre musik, giver sundhedsplejerske Anne Marie Lundhus hende ret i.
- Et foster kan høre lyde udenfor maven allerede fra 20. uge, så jeg opfordrer altid gravide til at spille eller synge den samme melodi hver dag, og gøre det til en rutine. Når barnet så er født, vil det automatisk falde til ro, når det hører melodien igen. Børn falder også til ro og føler sig trygge, når de hører mors og fars stemme, og her er de vuggeviser, vi alle sammen kender, rigtigt gode at synge med på. De fleste mødre luller og vugger deres barn helt instinktivt, når de spiller beroligende musik for det, og det bidrager også til at gøre børnene trygge og få dem til at falde til ro, siger Anne Marie Lundhus.

BØRN ER EN INVESTERING FOR LIVET
En stor del af Søs Fengers mangeårige karriere har været viet musik til fordel for den gode sag. Organisationer som Børnecancerfonden, Dansk Flygtningehjælp og Læger Uden Grænser har nydt godt af hendes talent, og især arbejdet med børn og unge har de seneste år ligget Søs Fenger meget på sinde. Blandt andet lavede hun for nogle år siden sangen Inderst Inde som et led i hendes engagerede arbejde med den anti-vold kampagne, der handlede om at beskytte børnene, og sidder i dag i bestyrelsen for den humanitære græsrodsbevægelse Natteravnene, der går på gaden og forsøger at skabe tryghed for de unge ved at være til stede.
- Men hvorfor er det lige børn og unge, der ligger dig så meget på sinde?
- Fordi jeg synes, at det er vildt, så lidt vi gør for at vores børn skal have det så godt som muligt, i forhold til de ressourcer, vi har i vores land. Vi bruger flere kræfter på at lappe, når det er gået galt, end vi gør på at komme tingene i forkøbet, og der bliver ikke tænkt nok over, at vores børn er en investering for livet. Skolelæreruddannelsen er totalt forældet, og de job, der har med børn at gøre, er dårligt lønnede.
- Så overordnet virker det ikke, som om vores børn har det super godt i forhold til hvor rigt et land, vi er, og hvor mange muligheder, der er. Og nogle gange kan jeg blive fristet til at tro, at det er fordi børnene ikke har stemmeret, at der ikke bliver fokuseret mere på dem. Vi voksne ville aldrig finde os i det, mener Søs Fenger og understreger, at vi som forældre har ansvaret.
- Vi skal skabe den ro for vores børn, som de har brug for, og vi skal have overblikket og indsigten til at forstå, hvilke behov vores børn har. Jeg ved godt, at mange forældre er pressede, hjulene skal holdes i gang, men jeg tror samtidig, at det er et spørgsmål om at prioritere, så det ikke bliver børnene, der trækker det korte strå. Helt konkret handler det om, at vi skal gøre os vores ansvar bevidst, for børnene kan jo ikke finde ud af alting selv. Det er os, som er deres guider og deres inspiration – på godt og ondt.

’Vuggeviser’ udkom 23. april 2007på CMC.

Mere om Søs Fenger på hendes hjemmeside www.sosfenger.dk