Grethe Ingmann - 40 år siden sejren

En af Danmarks absolut største sangerinder gennem tiderne var Grethe Ingmann. Født den 17. juni 1938 og død den 18. august 1990 kun 52 år. Hun var ikke blot en fremragende sangerinde med en meget stor og speciel sangstemme, hun var også en eminent fortolker af sangtekster, som i hendes mund både kom til at virke troværdige og sandfærdige. Grethe Ingmann nåede på trods af sin alt for tidlige død at indspille og medvirke på mere end 200 indspilninger. Derudover kommer det utal af radio- og tv-optrædener både herhjemme og i udlandet, som hun også medvirkede i.

Grethe Ingmann var - set i et musikalsk bakspejl - en international stjerne på dansk grund. Hun indspillede plader i over 25 år, og hendes sangindsats blev en institution i dansk populærmusik. Karrieremæssigt og personligt var det en årrække med både op- og nedture.

De fleste kender hendes let genkendelige varme mørke klang og særlige frasering i stemmen. En stemme som tit er blevet sammenlignet med både Catherine Valente, Sarah Vaughn og især Ella Fitzgerald. Man forstår sammenligningerne, og hvorfor man drager paralleller til de helt store udenlandske stjerner. Vel var Grethe Ingmann en dansk sangerinde, men hendes stemme og fortolkningsevne var af international klasse. Pressen betegnede hende som en af dansk pop og underholdnings mest lysende stjerner nogensinde.

Grethe Ingmanns musikalske rødder udsprang oprindeligt af jazz-musikken - en passion hun dyrkede og værnede om igennem hele sit musikalske virke. Hun startede i 1954-1955 med at optræde med Malihini-Kvintetten og blev derefter opdaget af Jørn Graungaard, som engagerede hende til sit orkester, hvor repertoirets hovedvægt lå på jazz og swingmusik. Det var herigennem hun mødte Jørgen Ingmann, som på daværende tidspunkt var guitarist i Svend Asmussens orkester. De forelskede sig i hinanden og blev gift i 1956. Dermed var navnet Grethe & Jørgen Ingmann en realitet i dansk populærmusik. Den 22. marts 1963 i London skrev de danmarkshistorie ved at vinde det europæiske Melodi Grand Prix "The Eurovision Song Contest" med "Dansevise". Danmark var desuden det første skandinaviske land, der vandt konkurrencen.

Parret havde næsten 20 års musikalsk samarbejde indtil deres skilsmisse i 1975. Derefter begyndte Grethe Ingmann for alvor sin solokarriere. Det blev til 9 LP-indspilninger over en 10 årig periode, hvoraf den sidste udkom i 1985. Et af hendes sidste store numre var "Det kan jeg nå endnu", skrevet af Jørgen Olsen.

Den gennemgående høje kvalitet, som de fleste af både Grethe & Jørgen Ingmann samt Grethe Ingmanns soloplader er indspillet under, var unik. Både arrangement, orkestrering og det tekniske niveau var på en højde, som man ikke tidligere havde set i Danmark. Leif Pedersens kor og orkester virkede ved de fleste indspilninger som musikalsk arrangør og producer. Han har desuden en stor del af æren for Grethe Ingmanns udvikling som sanger op igennem hendes solokarriere. Desuden var Bent Fabricius-Bjerre som grammofondirektør på "Metronome" en fast garant for at vælge de gode kvalitetssange. En af Grethe Ingmanns sange blev sågar senere et verdenshit med Frank Sinatra. Det var sangen "Sommervind".

Kilde: Henrik Kristoffersen. Forfatter af bogen "Grethe & Jørgen Ingmann, som udkommer senere på året.

Med venlig hilsen / Best Regards
Stig Ulrichsen